A my ŠUP-kári sme boli pri tom

V utorok 15. novembra 2022 sme nemuseli cestovať za Warholom do Medzilaboriec, stačilo sa prejsť do výstavnej siene POS vo Svidníku a zažiť netradičné hodiny dejín umenia. Už samotná inštalácia výstavy bola odlišná a niesla v sebe odkaz, určitú symboliku. Strieborná fólia na podlahe a čierna textília, na ktorej sa vynímali diela a fotografie, ktoré nejakým spôsobom súviseli so smrťou a katastrofami.
Téma dosť náročná, možno až ponurá… Téma, ktorá momentálne v našej spoločnosti výrazne rezonuje. Aj Michal Bycko, PhD. v kurátorskom texte k tejto výstave poukazuje na skutočnosť, že zhodou istých okolností sa projekt WARHOL TOUR, tentokrát tematicky orientovaný na SMRŤ A KATASTROFY, realizuje v čase, keď osudové súradnice bytia sú v čase a priestore plnom ľudskej tragédie. Či už je to vojna na Ukrajine v tesnej blízkosti našich hraníc, autonehody s početným úmrtím účastníkov, nezmyselná vražda dvoch mladých ľudí, ale aj nedávny čas výročia Karpatsko – duklianskej operácie a tiež sviatok „dušičiek“ našich blízkych i vzdialených.

Študenti všetkých ročníkov a odborov ŠUP vo Svidníku sa v 40-minútových intervaloch počas celého dopoludnia striedali, nasávali umenie a vypočuli si výklad kurátorky Mgr. Carmen Cilipovej z Múzea moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach. So smrťou sa musel Andy vysporiadať už ako štrnásťročný tínedžer, keď mu zomrel otec, živiteľ rodiny a tým sa ešte viac prehĺbil jeho intenzívny vzťah s matkou. Neskôr v roku 1968 bol na neho spáchaný atentát a hoci prežil, po tejto skúsenosti už mal pred smrťou obrovský rešpekt až strach. Bola to opäť matka, zachytená na fotografii, zdrvená z tejto tragédie, ktorá mu bola najväčšou oporou. Symboly kríža, nože, ľudské lebky, ale aj parafráza Leonardovej Poslednej večere, diela, ktoré bolo jeho posledným. Prvá dáma Ameriky Jackie Kennedy, ešte usmievavá na zábere z návštevy Dallasu netušiac, že sa onedlho stane svedkom vraždy svojho manžela, prezidenta. Ľudské osudy, tragédie, nešťastia a katastrofy Warholovi neboli ľahostajné a každý zničený život považoval za tragédiu. Samozrejme aj miesto posledného odpočinku umelca v Pittsburghu nájdete na paradoxne najfarebnejšej fotografii na výstave. Doteraz Andyho Warhola s jeho rôznofarebnými sieťotlačovými Marilynkami či Campbellovými polievkami študenti vnímali ako bezstarostného a možno trochu excentrického umelca, kráľa pop-artu. Zistili však, že sa venoval aj hlbším témam a táto výstava im poodhalila ďalšiu z jeho námetových oblastí.

Ďakujeme Andy, že prostredníctvom svojho odkazu nastavuješ zrkadlo aj nám všetkým a tejto dobe. Aby sme si my smrteľníci, viac vážili život a vnímali fakt, že byť je výsadou človeka, ale nie jeho vlastníctvo. Veď umenie má ponúkať nielen krásu, obohatenie a spríjemnenie života, ale aj témy na zamyslenie. Ak sa chcete zamyslieť aj vy, výstavu ešte môžete navštíviť do 3. decembra 2022.