Kód a názov študijného odboru
Názov školského vzdelávacieho programu
Názov štátneho vzdelávacieho programu
Stupeň vzdelania
Dĺžka a forma štúdia
8639 Q grafika vizuálnych komunikácií
Grafická tvorba – PŠM
86 Umenie aumeleckoremeselná tvorba III
Vyššie odborné vzdelávanie – ISCED 5B
3 roky, denné pomaturitné štúdium
1.ročník
2.ročník
3.ročník
V prvom ročníku absolvuješ predmet výtvarná príprava – hlavný odborný predmet, kde sa venuješ remeselným zručnostiam a výtvarným technikám – kresba, maľba, experimentovanie s technikami, kompozícia, práca s farbou
a materiálom. Ďalej sa oboznámiš s výrazovými možnosťami písma na predmete písmo a typografia. Na hodinách technológie a grafického dizajnu sa budeš venovať pracovným materiálom, technologickým postupom potrebným pre prácu grafického dizajnéra. So základnými kresliarskymi technikami sa oboznámiš na predmete kresba, čo je základom pre skicovanie výtvarných návrhov.
V prvom ročníku prakticky aj teoreticky zvládneš základy grafických počítačových programov Corel Draw, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator. Zoznámiš sa aj s klasickými grafickými technikami tlače z výšky, ktoré sú náplňou predmetu umelecká prax. Spoločným teoretickým
a rovnako aj maturitným predmetom pre všetky umelecké odbory na škole je predmet dejiny umenia.
Profilovým odborným predmetom je rovnako ako v 1. ročníku Výtvarná príprava, kde si rozšíriš nadobudnuté zručnosti. Súčasťou vyučovania je aj týždenný Krajinársky kurz – maľba vo voľnej prírode podľa skutočnosti. Taktiež pocítiš nadväznosť v predmete Umelecká prax, kde využiješ poznatky z počítačovej grafiky a budeš sa zdokonaľovať v programe Adobe Photoshop tak, aby si si osvojil základné nástroje, ktoré nám program ponúka a sú nevyhnutné k ďalšej samostatnej kreatívnej činnosti. Svoje grafické počítačové zručnosti si rozšíriš o využívanie programu Adobe InDesign. Kresliarske a návrhárske zručnosti si ďalej rozvíjaš na predmete Kresba, kde sa venuješ klasickým kresliarskym technikám pri zobrazení neživých predmetov, portrétu až celej figúry podľa živého modelu.
V 3. ročníku sa stáva profilovým predmetom Navrhovanie, kde sa naučíš využívať všetky teoretické a praktické znalosti z 1. a 2. ročníka na to, aby si samostatne a kreatívne vyriešil dizajn printovej reklamy (napr. tvorbu firemného štýlu, obalu, katalógu). Pri práci s rastrovou a vektorovou grafikou, začínaš používať zalamovací softvér Adobe InDesign. Na predmete Umelecká prax sa naučíš rozpohybovať statické kresby a tak vytvárať krátke animácie. Ďalším novým predmetom v treťom ročníku je Videotvorba, kde sa okrem teórie dejín a vývoja filmu budeš venovať príprave televízneho diela (námet, scenár)
a prakticky ovládať kameru, tempo, rytmus, dĺžku záberu, strih kompozíciu v programe Adobe Premiere. Zvukovú zložku audiovizuálneho diela budeš rozvíjať na predmete Zvuková tvorba. Naďalej pokračuješ s teoretickými predmetmi ako sú Grafický dizajn či Dejiny výtvarnej kultúry, ktoré svojim obsahom nadväzujú na učivo
z predchádzajúcich ročníkov. Teoretické poznatky
o reklamnej praxi získané na predmetoch zhodných s predchádzajúcimi ročníkom si doplníš predmetom Masmediálna komunikácia, kde sa oboznámiš so základnými poznatkami z teórie komunikácie, európskou
a masovou kultúrou, teóriou médií.
Charakteristika študijného odboru:
Študijný odbor grafika vizuálnych komunikácií ponúka možnosť dosiahnutia vyššieho odborného vzdelania prostredníctvom pomaturitného špecializačného štúdia pre absolventov SŠ. Pripravuje absolventa na prácu samostatného tvorivého výtvarno-technického pracovníka s odborným zameraním v oblasti výtvarno-technických disciplín a počítačovej grafiky, ako aj so zameraním na jeho pedagogickú spôsobilosť s možnosťou uplatnenia vo výtvarnom odbore základnej umeleckej školy, resp. v záujmových výtvarných krúžkoch a útvaroch.
Po odbornej stránke rozvíja samostatné výtvarné myslenie, pružné rozhodovanie a konanie, presadzovanie nových, netradičných myšlienok a metód pri navrhovaní a realizácii projektov v oblasti grafického dizajnu, reklamy, úžitkovej grafiky a výtvarnej úžitkovej tvorby a vizuálnej komunikácie.
Absolvent je schopný samostatne tvoriť, organizovať, realizovať a multimediálne prezentovať vlastnú tvorbu v oblasti grafického dizajnu. Vie pracovať v prostredí špeciálnych grafických programov.
V praktickej činnosti uplatňuje teoretické vedomosti z oblasti dejín výtvarnej kultúry, technológie, ekonomiky a marketingu ako aj cudzieho jazyka.
Teoretické a praktické vedomosti a skúsenosti z oblasti pedagogiky, psychológie a metodiky výtvarnej výchovy sú predpokladom získania nielen odbornej, ale i pedagogickej spôsobilosti.
Podmienkou prijatia je úspešne absolvovaná maturitná skúška.
Profil absolventa:
- má základné znalosti z teoretických odborných a ekonomických predmetov ako aj z odbornej terminológie v cudzom jazyku
- vie sa orientovať v dejinách umenia a grafického dizajnu
- ovláda tradičné techniky umeleckej grafiky
- vie vytvárať produkty grafického dizajnu ako plagáty, katalógy, informačné tabule, reklamné predmety, firemné logá, piktogramy a pod.
- má prehľad o základoch fotografovania a má zručnosti v oblasti tvorby fotografie a seba prezentácie
- využíva a aplikuje teoretické vedomosti v praktickej tvorbe
- vie pracovať s počítačom, ovláda príslušné grafické programy a pomocou nich realizuje výtvarné zámery a projekty
- ovláda základy typografie a jej uplatnenie v praxi
- získa vedomosti a praktické skúsenosti z oblasti pedagogiky, psychológie a metodiky vyučovania výtvarnej výchovy
- získa praktické skúsenosti prostredníctvom odbornej a pedagogickej praxe
Uplatnenie absolventa:
- kreatívny grafický dizajnér v reklamných agentúrach, redakciách a nakladateľstvách v propagačných a grafických firmách
- v informačných centrách a dizajnových štúdiách
- vo všetkých oblastiach kreatívneho priemyslu, umenia a kultúry
- v marketingových a reklamných agentúrach
- kreatívny pracovník vo vlastných podnikateľských aktivitách v oblasti grafického dizajnu alebo v slobodnom povolaní
- v pedagogickej činnosti vo výtvarnom odbore v základných umeleckých školách
- v pedagogickej činnosti v rámci vedenia záujmových útvarov v rámci škôl alebo centier voľného času
Ďalšie možnosti štúdia:
- vysoké školy umeleckého, humanitného a technického zamerania na Slovensku a v zahraničí
Vyučujúce predmety:
Teoretické predmety |
Praktické predmety |
---|---|
Odborné texty v cudzom jazyku |
Výtvarná príprava |
Dejiny umenia |
Grafika vizuálnych komunikácií |
Teória výtvarných techník |
Umelecká prax |
Grafický dizajn |
Výtvarná tvorba |
Podnikanie v odbore |
Grafika tlačovín |
Marketing |
Priestorová tvorba |
Teória a psychológia reklamy |
Základy fotografovania |
Metodika odborného vyučovania |
Počítačová grafika |
Pedagogika |
Písmo a typografia |
Psychológia |
Kresba |
Náčuvy v odbore |
Intermediálna tvorba |
Umelecká prax |
|
Grafika a multimédiá | |
Učebný plán:
Grafika vizuálnych komunikácií – učebný plán [PDF, 220 kB]
Ilustračné fotografie