Kód a názov študijného odboru
Názov školského vzdelávacieho programu
Názov štátneho vzdelávacieho programu
Stupeň vzdelania
Dĺžka a forma štúdia
8623 Q produktová tvorba
Produktová tvorba – PMŠ
86 Umenie a umeleckoremeselná tvorba III
vyššie odborné vzdelávanie – ISCED 5B
2 roky,
denné pomaturitné špecializačné štúdium
1.ročník
2.ročník
V prvom ročníku sa v rámci umeleckého vzdelávania vyučujú teoretické a praktické umelecké predmety. Z teoretických predmetov sú to jednak odborné texty v cudzom jazyku, ale predovšetkým dejiny umenia, teória dizajnu, ale aj marketing a aplikovaná informatika. V rámci praktického vyučovania je profilovým predmetom navrhovanie, kde sa naučíš pracovať s konkrétnymi zadaniami a budeš sa venovať produktovému dizajnu, obalovej technike, materiálovej
a technologickej zložke navrhovaných produktov. Neodmysliteľnou súčasťou je práca s grafickým softvérom, ktorý zvládneš na pokročilej úrovni. V predmete umelecká prax zužitkuješ vedomosti a hlavne výtvarné zručnosti z kresby, navrhovania a naučíš sa techniky umeleckej grafiky ako aj digitálne využitie grafických programov pri navrhovaní praktických zadaní. V predmete písmo a typografia sa oboznámiš s výrazovými možnosťami písma, s typografickými pravidlami a dôležitou funkciou písma v produktovom a grafickom dizajne. Základné kresbové zručnosti sú náplňou predmetu kresba, čo je nevyhnutným predpokladom pre realizáciu výtvarných skíc a grafických návrhov. V prvom ročníku prakticky aj teoreticky zvládneš grafické počítačové programy CorelDraw, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator
a Adobe InDesign. Samostatným predmetom je architektonická tvorba, kde budeš riešiť základné architektonické návrhy, riešenie geometrických tvarov, priestoru, perspektívy, ilúzie. V priebehu štúdia absolvuješ odbornú prax vo firmách, podnikoch, štúdiách, prípadne inštitúciách, ktoré sa venujú produktovému a grafickému dizajnu.
V rámci pedagogickej prípravy získaš základné vedomosti z psychológie a pedagogiky, ktoré sú doplnené o predmet metodika odborného vyučovania, na ktorom získaš základné vedomosti a zručnosti potrebné pre pedagogickú činnosť. Praktická stránka pedagogickej zložky je tvorená náčuvmi v odbore, ktoré majú prakticky priblížiť pedagogickú prax v ZUŠ, prípadne v o výtvarných odboroch CVČ.
V druhom ročníku pokračuješ v teoretickej aj praktickej príprave v predmetoch, ktoré nadväzujú na prvý ročník a rozširujú jeho obsah. Všetky nadobudnuté vedomosti a zručnosti vyústia do záverečnej absolventskej práce z oblasti produktového a grafického dizajnu na základe zvolenej témy. Tú zrealizuješ od počiatočných skíc a grafických návrhov až po finálnu realizáciu a jej obhájenie pred skúšobnou komisiou. Svoje návrhy finalizuješ pomocou grafických softvérov a hotových tlačových výstupov ako aj technických zariadení, potrebných pre finálnu realizáciu produktového a obalového dizajnu. Zadania riešiš samostatne, pričom si pripravuješ svoje autorské printové a digitálne portfólia, ktoré v priebehu celého štúdia dopĺňaš a posúvaš na profesionálnu úroveň. Aj v druhom ročníku si doplníš odborné vedomosti z marketingu, technológie, dejín umenia a teórie dizajnu. Tie vytvárajú dobré predpoklady pre uplatnenie s v oblasti produktového a grafického dizajnu po skončení štúdia v praxi. Odbornú/umeleckú prax absolvuješ aj v priebehu štúdia v druhom ročníku a to formou praxe vo vybraných firmách zameraných na produktový dizajn či grafiku vizuálnych komunikácií, kde si v reálnej grafickej a umeleckej praxi preveríš svoje vedomosti a zručnosti. Ako absolvent odboru produktový dizajn dokážeš komunikovať s klientom a reflektovať na jeho požiadavky, zrealizovať zadanie samostatne od návrhu až po finálnu realizáciu. Okrem toho si doplníš vedomosti a zručnosti z pedagogiky a metodiky odborného vyučovania, absolvuješ pedagogickú prax a v konečnom dôsledku získaš oprávnenie na pedagogickú činnosť v základných umeleckých školách, resp. v záujmových útvaroch výtvarného zamerania v centrách voľného času.
Charakteristika študijného odboru:
Študijný odbor je zameraný na rozvoj kvalifikovaných vedomostí a zručností pre výkon odborných profesií v oblasti dizajnu, špeciálne produktového dizajnu a propagácie a komunikačných technológií. Absolvent je odborník s vyšším odborným vzdelaním, schopný samostatne výtvarne myslieť a kreatívne sa uplatniť v realizačnom procese grafických a komunikačných technológií, teda v celej šírke prostriedkov i foriem pôsobenia súčasnej vizuálnej kultúry. Výučba tohto študijného odboru pripravuje absolventa na zaradenie do praxe vo firmách zodpovedajúcich svojím profesijným charakterom odboru štúdia takisto aj pre zaradenie do pedagogickej praxe v ZUŠ prípadne v záujmových útvaroch s výtvarným zameraním.
Študijný odbor produktový dizajn rozvíja samostatné výtvarné myslenie, pružné rozhodovanie a konanie, presadzovanie nových, netradičných myšlienok a metód pri navrhovaní a realizácii projektov v oblasti produktového dizajnu, reklamy, úžitkovej grafiky a výtvarnej úžitkovej tvorby a vizuálnej komunikácie.
Absolvent je schopný samostatne tvoriť, organizovať, realizovať a multimediálne prezentovať vlastnú tvorbu v oblasti produktového a grafického dizajnu. Vie pracovať v prostredí špeciálnych grafických programov CorelDraw, Adobe Photoshop, Illustrator, In Design, Flash a vie vytvoriť profesionálne návrhy produktovej grafiky a obalových produktov, ako aj korporátnu identitu od loga a dizajn manuálu, až po profesionálny návrh grafického či reklamného dizajnu.
Profil absolventa:
- vie sa orientovať v dejinách umenia a grafického dizajnu, pozná zákonitosti estetiky a úžitkového výtvarníctva
- ovláda tradičné výtvarné techniky a techniky umeleckej grafiky ako aj typografie
- vie vytvárať produkty grafického dizajnu ako plagáty, katalógy, informačné tabule, reklamné predmety, firemné logá, piktogramy a pod.
- vie pracovať s počítačom, ovláda príslušné grafické programy a pomocou nich realizuje výtvarné zámery a projekty
- vie vymedziť technologické možnosti spracovania a úpravy rôznych materiálov využívaných pri realizácií produktového a grafického dizajnu s podporou technických zariadení, rezacích plotrov, tlačiarní, skenerov
- má prehľad o základoch fotografovania a má zručnosti v oblasti tvorby fotografie a seba prezentácie
- využíva a aplikuje teoretické vedomosti v praktickej tvorbe
- pozná zásady autorského práva a duševného vlastníctva, ako i pôsobenie zákona o reklame a autorskom práve
- vie navrhovať správne technologické postupy výroby s ohľadom na použité materiály, technické a ekonomické požiadavky,
- pozná základné pedagogické princípy, metodiku vyučovania umeleckých predmetov so zameraním na ZUŠ a záujmové krúžky
Uplatnenie absolventa:
- v reklamných agentúrach, redakciách a nakladateľstvách
- v propagačných a grafických firmách
- v informačných centrách a dizajnových štúdiách
- v marketingových a reklamných agentúrach
- vo vlastných grafických firmách
- v pedagogickej činnosti v ZUŠ a záujmových útvaroch s výtvarným zameraním
Ďalšie možnosti štúdia:
- študijné programy prvého stupňa vysokoškolského štúdia alebo ďalšie vzdelávacie programy zamerané na rozšírenie kvalifikácie, jej zmenu alebo zvýšenie.
- vysoké školy umeleckého a technického zamerania na Slovensku a v zahraničí
Vyučujúce predmety:
1. UMELECKÉ VZDELÁVANIE |
2. PEDAGOGICKÉ VZDELÁVANIE |
|
---|---|---|
Teoretické vzdelávanie |
Teoretická príprava | |
Odborné texty v cudzom jazyku | Psychológia | |
Dejiny umenia | Pedagogika | |
Teória dizajnu | Metodika odborného vyučovania | |
Marketing | ||
Aplikovaná informatika | Praktická príprava | |
Technológia | Náčuvy v odbore | |
Praktické vzdelávanie | ||
Figurálna tvorba | ||
Písmo a typografia | ||
Navrhovanie | ||
Architektonická tvorba | ||
Umelecká prax | ||
Učebný plán:
PMŠ Produktová tvorba – učebný plán [PDF, kB]
Ilustračné fotografie